Jak e-wizyty rewolucjonizują dostęp do medycyny?
W erze nowoczesnych technologii rewolucja w dziedzinie opieki zdrowotnej staje się coraz bardziej widoczna, zwłaszcza w kontekście rozkwitu gałęzi e-wizyt i e-klinik. Do wzrostu popularności tej formy wizyt lekarskich przyczyniła się pandemia COVID-19, podczas której był to najbezpieczniejszy sposób kontaktu z lekarzem. Telemedycyna otworzyła nowe możliwości uzyskiwania dostępu do usług medycznych, zmieniając sposób, w jaki pacjenci odbierają opiekę medyczną. Jakie dokładnie problemy możemy rozwiązać przy pomocy teleporady, a kiedy potrzebny będzie osobisty kontakt z lekarzem? Jak wygląda taka wizyta? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Korzyści z e-wizyt w medycynie
Część z lekarskich wizyt nie wymaga osobistego stawiennictwa pacjenta w gabinecie. Konsultacja wyników badań, wystawienie recepty na stale przyjmowane leki, rozmowa z lekarzem pierwszego kontaktu czy wypisanie skierowania do specjalisty w większości przypadków mogą odbywać się zdalnie, bez szkody dla jakości świadczonych usług. Większość e-gabinetów pozwala także na załączanie zdjęć lub plików z wynikami, co pozwala na przykład na pokazanie zmian skórnych lub też stopnia zainfekowania gardła.
E-wizyty znacznie rozszerzają zasięg opieki zdrowotnej. Osoby mieszkające w odległych od punktów opieki zdrowotnej miejscach, a także te z ograniczoną mobilnością, mogą korzystać z porad lekarzy bez konieczności pojawiania się w gabinecie. To także doskonałe rozwiązanie dla osób o napiętym grafiku, które mają trudności z umówieniem tradycyjnej wizyty. Przy takiej formie kontaktu czas poświęcamy tylko na odbycie samej wizyta, unikając przy tym kolejek i podróży do przychodni.
Nie bez znaczenia jest też fakt, że w czasie wzmożonej zachorowalności – na przykład w sezonie jesienno-zimowym, kiedy wielu pacjentów choruje na grypę i przeziębienie – taką wizytę możemy odbyć bez narażania się na zarażenie dodatkowymi infekcjami. Ta forma pomaga też chronić samych lekarzy, nie naraża ich bowiem na bezpośredni kontakt z wirusami.
Krok po kroku: Jak przebiega e-wizyta u lekarza?
Każda teleporada zaczyna się od zapisu. W przypadku chęci skorzystania z e-wizyty w ramach świadczenia realizowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia możemy po prostu zadzwonić do rejestracji naszej przychodni i poprosić o umówienie teleporady, udać się do placówki osobiście lub też – jeśli dana przychodnia udostępnia taką możliwość – dokonać zapisu poprzez stronę internetową. W przypadku korzystania z płatnych pakietów medycznych często możemy korzystać z dedykowanych aplikacji. Po potwierdzeniu terminu pacjent oczekuje na kontakt za pośrednictwem telefonu lub komputera z dostępem do Internetu.
Rozmowa zaczyna się od potwierdzenia tożsamości pacjenta, na podstawie danych dostępnych w dokumentacji medycznej. Następnie rozpoczyna się wywiad medyczny, podczas którego lekarz zbiera informacje o objawach choroby i analizuje dostępną dokumentację pacjenta. Wspólnie podejmowane są decyzje dotyczące dalszego leczenia lub skierowania na badania. Następnie identyfikowana jest jednostka chorobowa i ustalony zostaje plan leczenia. Jeżeli podczas teleporady okaże się, że potrzebna jest wizyta stacjonarna, lekarz poinformuje nas o takiej konieczności. Wszystkie recepty i zalecenia po zakończonej poradzie znajdziemy w Internetowym Koncie Pacjenta. Możliwe jest także przesłanie dokumentacji drogą mailową lub poprzez SMS.
Kiedy wizyta stacjonarna?
Teleporad najczęściej udzielają pediatrzy, interniści oraz ortopedzi, co nie oznacza oczywiście, że tylko w przypadku tych specjalizacji są one możliwe. Nie zawsze jednak teleporada będzie najlepszym rozwiązaniem. Kiedy należy udać się do lekarza osobiście na wizytę stacjonarną? Zaleca się taką formę przede wszystkim przy wizytach z małymi dziećmi oraz z osobami w zaawansowanym wieku, które mają trudności z odpowiednim sformułowaniem objawów. Stacjonarna wizyta jest też wskazana w przypadku podejrzenia choroby nowotworowej lub pogorszenia objawów przy chorobach przewlekłych. Jeżeli zachodzi konieczność osłuchania pacjenta, wykonania badań i procedur medycznych także niezbędna będzie wizyta w odpowiedniej placówce.
W jaki sposób są chronione informacje pacjentów?
Bezpieczeństwo danych medycznych jest priorytetem w telemedycynie. Systemy telemedyczne są zobowiązane do stosowania najwyższych standardów ochrony danych osobowych. Szyfrowanie informacji, rygorystyczne procedury bezpieczeństwa oraz przestrzeganie odpowiednich regulacji prawniczych zapewniają poufność danych pacjentów. Dodatkowo każda wizyta rozpoczyna się od identyfikacji pacjenta, tak aby uniemożliwić osobom postronnym dostęp do poufnych informacji.
Rola telemedycyny w systemie opieki zdrowotnej
Telemedycyna stała się już integralną częścią systemu opieki zdrowotnej, wspierając tradycyjne metody leczenia. Wielu z nas nie wyobraża sobie teraz rezygnacji z takiej formy pobierania usług zdrowotnych. Umożliwienie szybkiej i bezpiecznej konsultacji, otrzymania e-zwolnienia i e-recepty to największe zalety e-wizyt lekarskich. Aby wizyta była jak najbardziej skuteczna potrzebne jest przede wszystkim dobre porozumienie pacjenta i lekarza: jasne i precyzyjne opisanie objawów po stronie pacjenta oraz pogłębiony wywiad medyczny wykonany przez lekarza. Rosnące zaufanie do tych usług oraz rozwój technologii wydają się obiecujące dla przyszłości tej formy opieki zdrowotnej.
Telemedycyna, umożliwiająca dostęp do e-wizyt i e-klinik, to kluczowa innowacja w dziedzinie opieki zdrowotnej, z którą większość pacjentów zetknęła się w przeciągu ostatnich kilku lat. Umożliwia ona łatwiejszy dostęp do usług medycznych dla wielu osób, poprawiając komfort i elastyczność korzystania z opieki zdrowotnej. Bezpieczeństwo danych pacjentów i rozwój technologii są kluczowe dla dalszego rozwoju tej dziedziny.